Mėnuo Juodaragis XVI: Z. sala - 2013 08 23-25


Atrodytų, paprasta rašyti apie Mėnuo Juodaragį, dalyvaujant jojo sūkuryje gerą šūsnį metų - renginio esmė dingojasi esanti aiški tiesiog savaime. Tačiau paradoksas – eilutės nebyra taip laisvai, kaip norėtųsi. Kodėl? Gal todėl, jog parsivežtas vidinis bagažas kiekvienais metais tarsi ir toks pats, bet tuo pačiu kiek kitoks. Vasaros užbaigimas gi be šio festivalio sunkiai įsivaizduojamas – priešingu atveju nuolat rezervuota vieta MJR patirčiai dūšioje neduotų ramybės savo tuštuma.
Šiaip, mano galva, MJR jau senokai peraugo vien festivalio sąvoką. Tai išsikerojo į reiškinį, tam tikrą jėgą, gebančia keisti ir daryti anksčiau atrodžiusius neišpildomais dalykus. Sąvoka „festivalis“ lieka tik funkcine. Schema, padedanti įgyvendinti Idėją, suformuoti savaitę (nes pasiruošimai prasideda anksčiau) Zaraso saloje stūksančius nematomus Bendrybės Rūmus. Tvarius, kaip jų pačių fizinė neapčiuopiamybė.
Įvairiais atvejais gali susidurti skirtingos nuomonės apie MJR „ištikimybę šaknims“ ar „ėjimą į per plačius vandenis“, tačiau kokie bebūtų vieniems ar kitiems (kad ir man) patinkantys/nepatinkantys muzikiniai sprendimai, festivalio pamatas nuo to net nevirpteli. Taip, chtoniška renginio praeitis gelmėse žiba žemčiūgais (nostalgija įvairiems Atradimams Juodaragiui dundėjus Verbiškėse ar Sudeikiuose), tačiau skųstis pakitimu nematau reikalo. Mano muzikiniam skoniui pritinka tikrai mažytė dalis šiuo metu MJR skambančios muzikos, tačiau aš: a) galiu labiau susikoncentruoti į man patinkančius projektus, neblaškomas jų gausos; b) smagiai jaustis, regėdamas gerai nusiteikusius žmones; c) tiesiog nesukti sau galvos; d) įrašykite ką norite. Pagaliau, kaip jau šimtus kartų sakyta - į MJR atvykstama dėl atmosferos.
Šįmet atsiboginame ketvirtadienio vakare, kas buvo labai gerai ir teisinga. Vien ko vertas penktadienio eilių išvengimas. Laikinai nutraukiant saitus su visa užfestivaline realybe, tą patį vakarą Akiwarų kioskas pasiūlo iniciacines linksmybes, prieš kurias pernelyg nesispyriojama. Užtat penktadieniop galima neįpareigojančiai mėgautis Zarasų psichogeografija, skaityti skelbimus apie atiduodamą nedidelį fikusą, nustebti, aptikus kaboke parduodamą Primator alų, grįžinėti šauniai nusiteikus teritorijon bei laukti vakaro programos. Ai, dar gi kuom pasižymi MJR – bemaž neįmanoma pereiti salos, nepasisveikinus/nepakalbėjus nors su keliais žmonėmis. Tokiu būdu kelionė „kavos link“ virsta improvizacija, kartais siūlančia gana netikėtus posūkius. Betgi taip tik smagiau. Turbūt geriausia vieta žmonėms susitikti – juolab, kad kai kuriuos matai tik kartą per metus, Juodaragio metu.
Na, o asmeninis muzikinis žemėlapis išsidėstė taip: kažkiek užgriebta DZELZS VILKS. Tai ką, eksperimentuojantis pop rock su šen bei ten išmėtytais folkloriniais motyvais bei keistai kontrastingais muzikiniais sprendimais. Tiek to normalesnio Pušyno Scenos žiūrėjimo penktadienį ir tebūta, nes labiausiai domesį traukia Šiaurinė. CHANGES – sako „godfathers of neofolk“ susikūrė netgi 1969-aisiais, tuomet subyrėjo 1977-ais, idant atsikurtų 1994-aisiais. Nuo scenos skamba praktiškai tas pats, kas ir įrašuose – viena akustinė dvylikastygė ir du intervalu dainuojantys vokalai. Paprasta, tarsi sėdėtum Amerikos užkampio kavinėje, klausydamasis country folko su poetiniu polėkiu. Tik labai išimtinais atvejais mano namuose suktųsi vienas kitas tokios muzikos gabalas, bet prie Šiaurinės tai sueina... fainai. Lyg ir turėtų pabosti (šiaip išties per ilgai anie grojo), tačiau norėčiau tikėti, jog dviejų garbaus amžiaus veikėjų idėjinis atsidavimas yra išties nuoširdus. Juokingiausia, kuomet reikia kažkaip subtiliai stabdyti CHANGES pasirodymą, kadangi laiko limitas grasinasi būti perliptas su kaupu :)
Tuomet laukiu SKELDOS, bet, manydamas, jog grupių persijungimas užtruks, nuslenku alaus. O grįžus, pasirodo, grojimas jau gi ir įpusėjęs. Man atrodė, jog grota kažkur apie 15 minučių, tačiau išties – netoli pusvalandžio. Būtent laiko ir neužtenka įsijausti į Skeldų tėkmę (ak, tas hedonizmas!). Kiek galėčiau pasakyti – ta pati rupiais paviršiais akvarele plintanti melancholija, tik šįkart su ryškiau išreikšta armonika (ar bandonija? Niekaip neatsimenu). Eilės gerai, bet mano skoniui gal reikėtų kokio efekto. Suprantu, jog norėta, kad girdėtųsi žodžiai, tačiau ilgėjausi kažkiek... techninės gelmės.
Tęsia OBŠRR ir įvyksta pirmas asmeninis vakaro highlightas. Kuomet kiek pakyli virš įprastos stebėtojo-vertintojo būsenos, atsibundi iš atsibudimo. Niekam ne paslaptis, jog man patinka šis projektas, tačiau būdavo ir silpnesnių, ir stipresnių OBŠRR live. Šis gi tvoja baltos šviesos kumščiu per jusles. Šaltosios ugnelės žiežirbomis degantis liūdesys, valtelė atšiaurioje jūroje, nerimas versus euforija. Didžioji dalis kūrinių jau nekart atlikti gyvai, bet kadangi OBŠRR gyvi pasirodymai yra reti, taip ir nesigauna sakyti jog „vėl tas pat“. Juolab, kad žinomos dainos paįvairinamos naujais semplais, ritmais bei garsiniais sprendimais. Todėl visuma – atšviežinanti stimuliuojančių ledų porcija. Sakykit ką norit, bet siūbuojanti ritmika yra labai gerai, nereikia čia snobiškai raukti nosies. Trip-hop, electrowave, atmospheric, na, ir aišku, neopolka. Pabaiga, kaip pridera, užauga iki emocinio piko ir tuomet belieka tik ploti, šūkaujant balses.
BĒDU VĒSTNESIS groja kažką liūdno su vargonais. Juokauju. Betgi regėdamas tiek aparatų ant scenos, tikiesi kažkokių drąsesnių audio sprendimų, o gauni pernelyg nuo melancholiško klavišinio ambiento nenutolstantį rezultatą. Nesakau, kad skambėjo blogai, gali būti, jog mano mikrokosmosas visai kitoks, negu transliuoja šis projektas, tačiau, mano kreiva nuomone, tobulėti yra kur. O po ramybės intarpo Šiaurinėje vėlgi sužaižaruoja energijos pliūpsnis. Regis, BRUZGYNAI nusprendė mesti į šoną visokias pritempiamas meditacijas ir nemeluoti sau, jog rūgšti, gaivališka energija yra būtent tai, ką šis projektas išmano. Ir Arma, pamalonindamas jutimus, pliūptelėjo šaltinio gaiva dvelkiančia dronoise, noiseambient srove. Kas smagu, jog pasirodymas vystėsi konstruktyviai, be emocijas trikdančių peršokimų tarp temų. Vienokio skonio pliūpsniai maišėsi su kitais, šaknijosi į sekančius ir purslais tyško vis tolyn. Video žaižaruojantys brangakmenių papuošalai puikiai derėjo su alcheminiais garso virsmais. Psichodelija ir švilpiantis pro ausis vėjas. Pagyros, Armantao.
Aišku, kad paklaidžiojau įvairiom dingstim po salą ir tik po to atėjau pažiūrėti VĖLIŲ NAMŲ. Tokiu vėlyvu (kita vertus – ankstyvu) metu klausytis sekėsi žymiai sudėtingiau, juolab kad ir žmonės aplinkui atsipalaidavę kalbėjo. Leisiu sau išsireikšti, jog reikėtų vientisesnės temos ir trumpinti pasirodymą, o - kaip galiu pavaizduoti nupirdusį snobą su akiniais ant nosies galiuko- : „potencialo - yra“.
Nesiruošiu teikti šeštadienio dienos įvykių metraščio – susitikimų, atsitikimų, kalbų beigi potyrių buvo daugybė ir įvairaus dydžio. Be to, kiekvienam savo mėgstamo skonio pyrago dalis. Pasakytina tiek, jog jau jaučiausi šių trijų MJR dienų autochtonu savo trajektorija skriejančioje Zaraso planetoje. Čia galima atgaminti mintį, kilusią praeitą naktį stebint CHANGES – tikriausiai visa senųjų neofolk atstovų grietinėle jau gerai žino MJR pavadinimą. Nesitrinu tarp organizacinių sluoksniu, tačiau regis, labai norint, festivalin įmanoma prisikviesti bemaž bet ką. Tuo pačiu kai kurios idėjos, pirminėje stadijoje atrodančios visiškai beprotiškomis ir neįmanomomis išpildyti, žiūrėk po kurio laiko ir susimaterializuoja (kad ir mintis apie grojimą Velnio Duobės dugne ties Aukštadvariu – pradžioje labiau panėšėjusi į pokštavimą, jog „ot kaip fain būtų, jeigu apačioje kas nors ambientą virintų, o žmonės viršuje klausytų“, neužilgo ir patį pastatė Duobėje rankenėlių sukinėti). Gentis geba.
Truputi užgnybiu ĒNU KALEIDOSKOPS, tačiau pirmasis tąvakar pilnai stebėtas pasirodymas yra FIRE+ICE. Vėlgi, didelis vardas, ilga istorija ir muzikiniu požiūriu visiškai siaura niša. Aišku, Ian Read tai kultinė figūra, runų magijos kupina istorija. Ponas atrodo impozantiškai sau savo skrybėle beigi švarku, o jo įamžėjęs, virpantis balsas prideda kitoniškumo šiaip jau standartinei instrumentuotei. Kai kurios dainos savo atmosfera, atlikimu bei melodika laisvai galėtu suskambėti netgi kokiam ethereal rock pavidalu – ir man liks klausimu, kodėl visada būgnai turi skambėti būtinai tiktai a la maršinu/tipiniu neofolkiniu ritmu, kodėl nekvestionuojamas klausimas, jog šiais galima pagroti truputį kitaip, tokiu būdu netgi ne radikaliai įliejant šio to naujo nusistovėjusiuose vandenyse. Na, bet čia maniškiai pasvarstymai, o viskas buvo kaip buvę. Teip, vokalas buvo svarbiausiais FIRE+ICE sandas. Ir netikėtai baigėsi pasirodymas, dar va alaus pirkau, o jau reikia ropštis scenon.
Užsiropštėm. Viskas galėjo būti geriau, bet buvo neblogai. Techniniai kriktelėjimai be abejo, erzino, tačiau vėliau viskas apsitvarkė ir antroje grojimo dalyje energija tryško laisvai. Stengiamės nemeluoti.
Ir tada jau grojo ROME. Koncertas - kokybiškas ir gražus. Bet.. tik tiek. Aišku, reikia turėti omeny, jog grupė atvyko sumažintu sąstatu, ir tai tikriausiai buvo pagrindinė priežastis, įtakojusi labiau „akustinę“ programą. Galbūt p. Jerome tiesiog toks ramus būdas, jog neretai gali prilyginti tai šaltumui. Sakau tai, persukdamas atminty kitų užsienio grupių pasirodymus MJR metu, per kuriuos svečiai dažniausiai būdavo sužavėti ir tai aiškiai būdavo justi. Na, ne kiekvienas gi yra emocijų fontanas, juolab kad po festivalio ROME galva minėjo, kadgi yra labai patenkytas ir norėtų dar kada nors padainuoti Lietuvoje :) O pats ROME live plaukė vientisu lygiu, be didesnių jausminės amplitudės kitimų, tokia švari vientisa auksu žibanti srovė. Ai, ir vokalas – tikrai, turbūt vienas puikiausių vyriškų balsų visoje dabartinio neofolko ir pan. terpėje. Kaip ir sakiau – kokybiška ir gražu, tačiau mano vandens ąsočiui trūko duonos kriaukšlės. Keista, jog bisui Jerome išėjo pats vienas nes „nebegali laikyt scenoje kitų muzikantų“ ar kaip ten. Jei tai ne pokštas, tuomet mano nuoširdumo ir atsidavimo muzikai supratimas visiškai skiriasi nuo tokio tipo supratimo. Atseit atgrojau „kiek užsakytas“ o kas daugiau tai kažkokie „viršvalandžiai“ ? O kur tavo paties meilė grojimui? Kaži koks nuoširdumas iš išskaičiavimo, ir dar tokioje muzikoje, kurioje linksniuojamos įvairios moralinės vertybės, tokios kaip didybė ar dvasinis elitizmas.
Nugabenus instrumentus, ausį netikėtai timpteli nuo didžiosios scenos besipilantys garsai. Ką gi, ką gi – nesu ypatingas tokios muzikos klausytojas, tačiau tai, ką daro FOLKNERY, narsiai baido skepsio hienas. Va čia tikrai pasiutęs folkloras, šitą tai drąsiai galima vadinti punk folku. Iš kur pas ukrainiečius toji beprotiška energija, tas raiščius plėšiantis, bekraštis vokalas ? Žodžiu, nuo scenos sklinda smagi, vitališka jėga.
SRAIGĖS EFEKTAS buvo liuks. Kitoniškumo sausainis, išvoliotas skaniuose fūzo pyraguose :). Nežinia, ar labai jau reikėjo to vokalo kažkuriame iš pirmųjų gabalų, tačiau tebūnie. Plaukiojimas tarp psichodelijos, stonerio bei giminingų skambesių pažadina pradedantį apsunkti kūną. Idant galėčiau mėgautis žemesniais dažniais, grąjų stebiu prie scenos. Ten tampu liudininkas įvykio, kuomet mergina netikėtai liuokteli per tvorelę, užkliūna, krinta ant žemės, bet, nebodama tokių menkų kliūčių“, ropščiasi ant scenos ir bando ten šokti. Apsauga kurį laiką bando tikina ją pasitraukti, o vienam SRAIGĖS EFEKTO nariui šis įvykis asocijuojasi su 60-aisiais, kuomet Vudstoke mergos kreizėdamos dar ne tokius dalykus išdarinėdavo. Į psichodelijos temą pataikyta! O už šliaužančius gitarų rifus – plojimai.
Jei Pušyno scenoje vienas paskutinių atlikėjų būna kas nors, grojantis ambientinę/eksperimentinę muziką, dažniausiai žiūrovų telieka itin mažai. Dalis nueina pasitūsint prie Didžiosios (jei dar kas vyksta), kiti gi ramiai snūduriuoja. Šįkart žmonių kiekis, manding, buvo kiek didesnis, negu įprasta tokiais atvejais. Laukiau, kaip gi dabar GIRNŲ GIESMĖS nuskambės. Ir ką gi – darbas meistrą giria. Kad ir vėlu, kad ir apyniai apie sapnus kėsinasi pasakoti, iš kolonėlių šliūkštelėjusi abrazyvi tėkmė venomis paleidžia gaivinantį sidabrą. Savyje judantis dronoise monolitas, atspindintis ambiento horizontus. GG sugeba išlaikyti techniką bei profesionalumą, neaukodamas tam jausmo, kas tokioje muzikoje man yra viena aukščiausių vertybių. Su trukme taipogi pataikyta puikiai, matyt, turint omeny laiką bei aplinkybes, todėl viskas suėjo kaip saikingai užpildanti, šauniai užbaigianti teigiamybė, po kurios gali eiti į visas keturias puses arba į palapinę.
Sekmadienis, kaip visad Juodaragyje, kvepia nostalgija, su kuria galynėtis (arba ja mėgautis) geriausiai sekasi Akiwarų pliaže. Dar tądien su mikrofonu klausia, kas man yra Gentis. Aš tarsi ir žinau ką sakysiąs, tačiau kamera strigdo mintis ir išraišką. Išties, Gentis – tai kažkas autonomiško „didžiąjame“ sociume. Kadangi Gentis susiformavusi bendros Idėjos pagrindu, joje veikia intymesni, nuoširdesni dėsniai. Nebūtina pažinoti visų gentainių, ar bendrauti su visais – čia veikia kiek kitoks, negu plačiosiose masėse, etiketas (kuris dažniausia tėra veidmainystė, kuomet, prisidengiant aukštos moralės išvedžiojimais, iš vidaus trenkia įsisenėję puvėkai).
Gentyje sunkiau meluoti, nes tai matosi iš karto.
Sugrįžimas namo. Prireikia ne vienos dienos, kol vidinio mikšerio rankenėlės susistumdo atgalios į daugmaž standartinę būseną. Kad ir kaip nuvargęs kūnelis, afterpartis visąlaik yra lyg mesteltas gelbėjimo ratas, idant nepatirtum šoko, idant lengviau iškęstum perkrovas, parskrisdamas Sostinėn iš Zaraso planetos.
Dėkojame ir keliame aksominio žalsvumo skrybėles prieš organizatorius, draugus, bendrakeleivius beigi gentainius.
Taigis.
 
 Psichotropinis šuniukas prie Akiwarų kiosko. Nuotraukos autorius - Launagis