Speigas VI : 02 07-09


Dažnokai kiek užtrunka, kol sugalvoju, kaip pradėti. Todėl šįkart gal tiesiog imsiu ir pradėsiu per daug negalvojęs.
Taigi, šeštasai Speigas išsiplėtė per kelias erdves. Man tas rodėsi teisingu sprendimu jau iš anksto. O atėjus į ŠMC kino salę penktadienį, jausmas patapo suvis šaunus. Visų pirma – nuostabi salės akustika  (jokio aido),  kurią sutvarko tenykščiai garso absorbentai.  Tuomet – didelė projekcija ir pagaliau – foteliukai beigi kėdės. Tiesa, iš pradžių pat sau burbėjau, jog gal nereikia tiek sėdimų vietų. Atseit buvimas taps statišku ir panašiai. Tačiau, renginui prasidėjus, gavosi visiška nauda. Judėjimo apribojimas suteikė galimybę susikoncentruoti į muziką (aišku, protarpiais pasimėgaujant karstelėjusio skonio nuoviru). Renginui paruoštas aparatas taipogi atliko savo darbą idealiai – garso pakako ir jo buvo ne per daug. Taip kad techninė dalis gali drąsiai ropštis ant pjedestalo su visais tai įgyvendinusiais žmonėmis. Ir išvis, toje salėje tvyrojo kaži koks keistas jaukumas.

Gana2 aka Antanas - bet tai buvo Gana2, todėl taip ir vadinkime. Grojo be projekcijos, tačiau to visiškai netrūko, kadangi garsas kompensavo viską. Kelias minutes atrodė, jog dėmesiui sunkoka užsikabinti už padrikokų bruožų. Tačiau po kiek laiko išryškėjus didesniam paveikslui, viskas pavirto dailiu garsiniu žemėlapiu.  Prieš kurį laiką Gana2 gyvi pasirodymai man atrodė pernelyg fragmentiški, kuomet „klaidos“ fenomenui duodama pasireikšti pernelyg daug. Vėliau, autoriui pasitelkus šiurkštesnę garsinę išraišką, nejuokais suklusau. O dabar gi turiu tai pavadinti vienu geriausiu šio projekto pasirodymu. Audio fragmentų visuma, panardinta į kaži kokią neramią, tąsią aibę žingsnis po žingsnio plėtėsi erdvėje, kaskart nudžiugindama vis nauju posūkiu. Tai buvo išlaikoma tylioje kontrolėje, kas teikė skambesiui solidumo jausmą. Žodžiu, tas atvejis, kuomet išties įdomu bei malonu klausytis. Sunku apibūdinti, pasitelkiant stilistinius apibrėžimus. Experimental? Na taip, bet banalu taip apibrėžti. O gal tuomet - fluid circuit/semi-ambient ? J  Vienaip ar kitaip - tiktai pagyros. Juo labiau, kad viskas išpildyta be papildomų priemonių, idėjinių formalizmų. Reiškia, muzika pati iš savęs yra stipri sukurti įspūdį. Tuo pačiu girdisi, jog tai nėra vien tik žaidimas forma del formos, kas yra išvis šaunu.



McKaras pastaruoju metu visiškai persiorientavęs į analoginę aparatūrą. Analogas gali būti mielas netgi savo šiurkščiausiais pavidalais, todėl man šis posūkis patinka. Iš pradžių spėliojau, kaip šis setas įsiterps į renginio vietą. Bet veiksmui prasidėjus, visi klausimai atkrito. Idant kaži koks natūralumas sudėjo viską, kaip turi būti. Pati seto pradžia buvo tiesiog ideali. Ritmiškas garsynas savo pulsu priminė leiblo Galakthorrö specifiką. Jei ką, tai tiesiog palyginimas. Na, o video su savo tuščiom jūros erdvėm, nerime verdančiame arbatinuke ir vienišu, horizontan besisukiojančiu pajūrio ginklu paskleidė tokią sunkiai paibrėžiamą tuštumą, kuomet tiesiog mėgaujiesi atšiaurumu. Podraug su ganėtinai vienasluoksniu garsu tai buvo šauniai deginantys prieskoniai ant liežuvio galiuko. Tiesa, po kiek laiko McKaras visgi grįžo prie jam gana būdingos konkretesnės vaizdinijos. Tai kiek suskaldė monolitišką pradžios atmosferą, bet juk pagaliau toks yra šio projekto bruožas. Garsynas tampa chaotiškesnis ir achromatiški analogo abrazyvai virsta vienas per kita, kol tematika tarsi grįžta atgalios. Prie tų mano pamėgtų tuščių tolių ir paradoksaliai patrauklaus nerimo. Na ir, aišku, minėtas garso aparatas puikiai atidirba,  perteikdamas analoginį skambesį salėn.

Pierre Bastien. Pirmakąrt su šiuo vardu susidūriau prieš eilę metų, kuomet Zarraza savo baracholkėj parodė jo kompaktą. Persirašiau, kaip ir nemažai kitų „kurių mažai kas čia klauso“. Namuose iki šiol kažkur tebesivolioja nebeveikiantis CDr su atšviestu viršeliu, o aš va stebiu patį P.Bastien gyvai. Jau tuomet, apžiūrinėjant viršelį ir klausant girgždančių garsų, bandžiau įsivaizduoti, kaip tai atrodo veiksme. Reikia pasakyti, tie įsivaizdavimai pernelyg nesikirto su tuo, ką dabar regiu ŠMC salėje. Smagu ir įdomu regėti visą automatono veikimo procesą. Juo labiau, kad šiojo mechanika transliuojama ir per projekciją. Makro vaizdas suteikia intymumo visų šių judesių stebėjimui. O pagardams P.Bastien ant viršaus tiesiogiai pamiksuoja įvairių retro vaizdų nuotrupų beigi kilpų. Viskas gyvai. Klibinkščiuojanti mašinerija skleidžia džiazinius, gamelano ir panašaus charakterio skambesius, į kuriuos muzikantas įpina savo pučiamojo instrumento garsus. Šiame pasirodyme labai svarbu ne tik girdėti, bet ir matyti automatono veikimą, -pastarojo estetika yra tiesiog būtina sąlyga P.Bastien koncerte. Kaip albumo atveju, šis smagus principas visgi turi savo apribojimų - po kiek laiko garsynas grasinasi kiek pabosti. ŠMC atveju taipogi atrodė, jog užsigrota per ilgai, tačiau pagaliau P.Bastien ir baigia. Panašios trukmės įrašo namuose tikriausiai nesiklausyčiau, tačiau gyvą pasirodymą papildo daugiau dėmesį traukiančių ingredientų.

Kaip ir minėjau, penktadienio atmosfera šauniai susilipdė į vientisą jaukų lydinį. Kiekvienas iš trijų grojusių turėjo savo konkrečią viziją beigi garsą – buvo justi, kad anapus garsų stovi asmenybės su savo požiūriu, o ne kažkokokį jau esamą kontekstą pasičiupę veikėjai. Konkretu, kompaktiška, svaru!

Kitą dieną
šleivojau į paskaitas ŠMC šaldytuve. Iš anksto sudomino kiekvienos jų tematika ir, turiu paskyti, nenusivyliau atšliaužęs. Mane visąlaik domina, kaip tai, kas atrodo tarsi savime suprantama įprastose kultūrinėse-geografinėse platumose, pasireiškia mažiau pažįstamose. Todėl klausytis C-Drik pateikiamo experimentinės muzikos iš Afrikos bei Azijos audiokatalogo neprailgo. Gal tik reikėjo kokį pliušinį meškiną pakabinti, nes kartais, klausant garsų, galvodavai, kur čia padėti žvilgsnį. Žo, domesio geografija prasiplėtė. Pierre Bastien audio skulptūrų popuri vertintina irgi teigiamai. Šiuo atveju video beigi nuotraukos pridėjo gyvumo, arba, pirsčiojant tipo protingai – interaktyvumo.

Na, ir vakare – tas pats atseit alternatyvusis „Kablys“. Su šaunia aplinka ir hipsteriškomis kainikėmis.  Dievas jums teisėjas, o aš judu link salės, iš kurios sklinda pirmieji garsai. Ogi ten Benas Šarka plius Katinėlis Tomis kažką beišdarinėją. Daug nekalbėsiu, kadangi, tiesą sakant, kalbėti ir nėra ką. Nes esmė tokia, jog Benui Šarkai tikriausiai reikėtų pasilikti tame, ką jis sugeba geriausiai – savo ekstatiškuose performansuose. Garsą ir su tuo susijusius reikalus gal geriau palikti labiau susibendravusiems su šia stichija. Nesgi tas balaganas ir telieka nieko nesakančia kakofonija.  Vėliau sekęs Dainos Dievos  ir Vaidos Tamoševičiūtės performansas sukėlė klausimus, ar tikrai buvo verta į Speigo programą šiuos įpinti. Pastariesiems gi reikėtų kitokios aplinkos, kadangi jų nuotaika yra visiškai skirtinga nuo tuo metu vyravusio „tūso“. Anyway, ugnis visąlaik drastiškai pakeičia erdvės charakterį. Taip buvo ir šįkart - paprasti dalykai išlieka efektyvūs.



Taigis, dabar priartėju prie, ko gero, slidžiausio asmeniškai festivalio momento. Slidžiausio todėl, jog tenka aprašyti daugiau mažiau pažįstamus žmones.  Bet, stengiantis išlikti nuoširdžiu, tenka ir sakyti, ką manai iš tikro. Taigi, Cutthroats pirmuosiuose savo pasirodymuose išniro kaip patrauklus savo deharmonizuotu garsu projektas. Papildytas tikslingai sausa ritmika. Toks susitarimas žadėjo įdomių patirčių, kadangi konstrukcijos kvestionavimas neretai sužimba netikėtais rakursais. Netikėtumas veža, nes iššaukia vieną tyriausių jausmų – nuostabą. Tačiau pastaruoju metu atrodo, jog susitarimas telieka tik „susitarimu“. Ta prasme, Cutthroats atveju forma yra atidirbta gerai. Tu supranti, kad tokia struktūra pasirinkta neatsitiktinai, toks yra siekis. Tačiau man pritrūksta kažko anapus viso to. Kažkokio viską sulipdančio nutylėjimo, bendro jausmo. Galima būtų kontrargumentuoti, jog tai visų pirma ir yra žaidimas formomis. Tačiau aukščiau minėto Gana2 atveju tas žaidimas forma palieka pėdsakus, bendro lipdinio, didesnio paveikslo suvokimą.  Speigo scenoje Cutthroats skamba kaip turi skambėti, tačiau tuo viskas, deja, ir baigiasi. Nekalbu apie kaži kokias manifestacijas ar panašiai, tiesiog jeigu grojimas išties veža, tuomet nekyla klausimų, ar jis veža. Aišku, nepretenduoju į kažkokį guru, o Matrona, apsaugok! Tiesiog sakau, jog norėtųsi kažko daugiau negu susitartų frazių rinkinio, kad ir kaip dalį publikos vežtų kartais išnyrantis 4/4 ritmas.

Nudreifuoju pro baro erdvę, kurioje tuo metu DJ‘auja noise puristas Atrac. Kaip visad, aštrus, abrazyvus setas. Asociacijos su kažkuo baltu ir šiurkščiu. Sunku, bet faina. Ta proga nusifaininu atgalios pažiūrėti Puce Mary. Užbėgant situacijai už akių, sakyčiau, jog šioji galėjo būti įdomiausiu vakaro pasirodymu. Galėjo, kadangi koją pakišo iš kažkur išdygusios techninės problemos. Ramesnėse vietose prasimušė DJ bytas iš gretimos patalpos, o kolonėlės atsigavo tik pasirodymui priartėjus prie pabaigos. Gaila, kadangi dėl šios priežasties visi garsiniai bruožai skambėjo ne taip išraiškingai kaip –manyčiau -  buvo užmanyta.  Iš to, kas sugaudyta, Puce Mary taikyčiau ganėtinai atmosferinio, lėtai šliaužiančio industrial/noise/pe apibūdinimą. Viskas daugmaž stiliaus kanonų ribose, tačiau su juntamu asmeniniu atspalviu. Deja, kaip ir sakiau, dėl prastos garso raiškos struktūros nesužibo visomis savo formomis. Bet šiaip – jo, taip, elektra.



Kažkuriuo momentu buvo regėti tarp žmonių šmėkščiojantis Arma, bet tiek jį ir temačiau, todėl nieko daugiau apie jo performansą negaliu parašyti. Tik mačiau nuotraukas, jog anas traliavojasi rūkykloje. O po to ir vėl (neįtikėtina, ar ne?) grįžau į salę, šįkart stebėti headlaineriais užvadintų Gnod. Pradėjo šie stipriu bytu, koks man iš esmės patinka. Bazavimasis priešais publiką turėjo pridėti papildomo intymumo ir betarpiško bendravimo jėgos. Pusnuogio „vokalo“ tūsas priešaky – taipogi. Tačiau man taip ir išliko neaišku, kokio velnio reikalinga toji balaklava.  Ne, nu aišku, įvairūs atributai kuria atmosferą, tačiau šiuo atveju tiesiog atrodė, jog pats jis jaučiasi saugiau, priešais publiką bei joje besiduodamas. Šiaip taigi turėtų užvesti, sukti mano šarikus toks ritminis, struktūriškas ir pagal visus bruožus man išties kabintinas reikalas, tačiau... Vėl grįžtu prie apibūdinimo, jog nebuvo kažko anapus to. Buvo netiesioginis manifestas jog čia esame mes, Gnod ir mes varom gerai. Tačiau man to neužtenka. Klausant nelieka jokio jausmo. Priežasties, po velnių. Taip, koncerte pasitelkus didesnį garsą ir masę, galima išjudinti žmones, tačiau to tikrojo, vidinio svorio nepadės sukurti jokia aparatūra. Manding, tame ir jautėsi visa Gnod kaipo projekto „idėja“ – davai varom, o dėl ko, tai jau nelabai ir svarbu. Jau įtariu, kaip ne vienas rauko antakius skaitydamas šias eilutes ir sakydamas „bliat nu ką jis nusišneka“ .  Nu bet ir man tai yra pochuj, kadangi man svarbu kad kabintų.  Chaosu ir iracionalumu maitinamas veiksmas uždega live pasirodymuose, tačiau šio žiežirba turėtų būti natūrali, o ne „nuspręsta“.

Trajektorijos linksta link pabaigų, dar spėju užgriebti nuotrupas C-Drik DJavimo. Tačiau arba pataikau ne tuo metu, arba dėl kitų priežasčių neišgirstu kažko specifiškesnio, orientuoto į vykusios paskaitos tematiką. Dar iš anksčiau atsimenu gerą chaotiško free-jazz intarpą iš S13 seto, ir šia nata laikas slinkti link rašliavos epilogo. Iš aukščiau esančių eilučių gali pasirodyti, jog visą antrą dieną prasimaliau Kably burbėdamas, tačiau toli gražu. Šeštadienio atmosfera man visai patiko, tačiau penktadienio koncertas visgi buvo visa galva aukštesnis. Dėl jau minėto koncentruotumo ir grojėjų įtikinamumo pasirodymuose. Štai toks mano požiūriu, buvo šeštasis Speigas. Kaip visad, organizatoriai pabando improvizuoti programa, stengdamiesi padaryti ją įvairesnę beigi įdomesnę. Gaunasi vienaip arba kitaip. Bet va sėdėjau sau foteliuky salėje ir kaip leliukas pagalvojau, jog išvis gerai, kad kažkas vyksta. Gaila kad apie Šerkšną nieko neparašiau. Žodžiu, ačiū, viskas visaip ir tai turi tęstis! Fikimiki.



Nuotrauka ir jų fragmentai: FotoNuotekos